Project Holstebro: hoe krijg je leerlingen gemotiveerd?
Hoe krijg je tegenwoordig een middelbare scholier gemotiveerd om naar school te gaan? Hoe bereid je een leerling het beste voor op de maatschappij?
Deze vragen stonden centraal tijdens het Douzelage project ‘Non-formal Learning: the Danish Model’. Holstebro, de organisator, ontving van 4 t/m 8 oktober verschillende Douzelage-partners om deze kennis te laten maken met het Deense model. Slovenië, Estland, Letland en Polen waren enthousiast om aan het project mee te doen. Ook Nederland deed mee: Saskia Kersemakers en Lonneke Frijns (beide docenten Stella Maris College Meerssen) en leerling Merel Vanoppen gingen naar Denemarken. Zij waren alledrie erg nieuwsgierig, want wat hield dit beroemde Deense model in?
Tijdens dit project werden meerdere scholen bezocht, waaronder een kostschool en een gymnasium. Erg indrukwekkend was het bezoek aan een school voor leerlingen die buiten het normale schoolsysteem vallen. Waar het in Nederland soms moeilijk is om een leerling naar de verplichte les te krijgen, kwamen de Deense leerlingen vrijwillig in hun vrije tijd naar school voor extra cursussen. Zij konden zich inschrijven voor een breed aanbod aan activiteiten: van gratis EHBO-trainingen en naailessen tot leren kajakken en ‘meiden-avond’. Ook bij de andere scholen viel op dat er voor leerlingen veel extra werd georganiseerd, naast de verplichte lessen. Al deze scholen hadden gemeen dat zij op een andere manier naar hun leerlingen kijken. Zij bereiden hun scholieren niet alleen voor op een eindexamen, maar gaan veel verder. Deze scholen denken na over hoe zij hun scholieren kunnen vormen tot burgers die een actieve rol willen spelen in de maatschappij. Dat doen ze door leerlingen autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven. Dat is iets waar veel Nederlandse scholen nog wat van kunnen leren! Daarbij is het wel belangrijk om op te merken dat de onderwijsvisie (en daarmee het onderwijsbeleid) in Denemarken veel meer mogelijkheden biedt dan de huidige visie op onderwijs in Den Haag.
Het Stella Maris College is begonnen met de pilot GePersonaliseerd Leren. Dit nieuwe onderwijssysteem heeft veel weg van het Deense model waar leerlingen meer eigenaarschap krijgen over hun eigen leerproces. Als docenten binnen GPL was het meedoen aan het Douzelage-project dan ook zeer waardevol. De docenten hebben gezien wat er gebeurt met de houding van leerlingen t.o.v. school als ze zelf meer betrokken worden bij hun ontwikkelingsproces. Leerlingen hebben meer motivatie en krijgen meer kansen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Door dit zelf te kunnen ervaren in Denemarken, hebben de docenten het gevoel dat ze ook in Meerssen de goede weg ingeslagen zijn met GPL. (Inmiddels is dit project grotendeels verlaten.)
Bovendien is het delen van ervaringen met collega’s en leerlingen uit andere landen altijd leerzaam. Jammer is het daarom, dat er weinig contact was met de Deense leerlingen zelf. Gelukkig was er genoeg interactie tussen de leerlingen (en professionals) uit de andere deelnemende landen. In gesprek met een schooldirecteur uit Slovenië kwam bijvoorbeeld naar voren dat het schoolsysteem daar in sommige opzichten veel meer lijkt op het Deense model dan dat men zou verwachten. Deze uitwisseling van informatie en ervaringen staat centraal in elk Douzelage project. Het meedoen aan een Douzelage-activiteit is daarom altijd interessant en verrassend, ongeacht land en ongeacht of je leerling, docent of anders geïnteresseerde bent. Lid worden van Douzelage Meerssen of opgeven voor Douzelage projecten kan altijd: kijk daarvoor op deze site bij Contact.